Prešov

+421517710398

E-mail: cergovfilm@gmail.com

Recenzia fotopasce LTL ACORN 6210 MC

06.07.2013 18:24

RECENZIA

Projekt monitorovania vlkov Miznúca divočina používa ako jeden z nosných pilierov fotopasce na sledovanie života vlkov. Prax ukázala, že nie všetky modely fotopascí sú na tento účel vhodné. Po dlhšom hľadaní fotopasce, ktorá by spĺňala náročné požiadavky som narazil na model LTL ACORN 6210 MC, ktorého recenziu teraz prinášam.

LTL ACORN 6210 MC

Fotopasce, ako už iste viete sú automatické fotoaparáty alebo kamery, ktoré reagujú na pohyb. Fotografia alebo videozáznam sa aktivuje pohybom teplokrvného živočícha. Senzor reaguje na teplotu a tiež na pohyb. Pohyb chladných objektov by fotopasca nemala zachytiť.

Fotopasca LTL ACORN 6210 MC prináša v porovnaní s modelom BUSHNELL Trophy Cam HD MAX, ktorý som recenzoval minule niekoľko dôležitých vylepšení. Pre nočné prisvietenie záberov sa už nepoužívajú klasické IR LED diódy prekryté čiernou fóliou, ale priamo IR LED diódy ktoré vyžarujú v pásme 940nm a teda sú pre oko teplokrvných živočíchov neviditeľné. Keďže sa pri sledovaní zveri fotopascami sústreďujem hlavne na vlkov, je veľmi dôležité, aby vlk fotopascu nezaregistroval. Z minulých skúseností som vedel, že na IR prisvietenie vlci, ale aj jelene veľmi citlivo reagujú. Vlk v tme zbadá prisvietenie a miesto, kde ho zaregistroval môže v budúcnosti obísť. Fotopasca LTL ACORN 6210 MC umožňuje súčasné snímanie fotografií aj videozáberov. Pri zaregistrovaní pohybu živočícha fotopasca najskôr urobí fotografiu a potom nasleduje snímanie videa. Je možný aj samostatný foto či videorežim. Kvalita videa sa dá nastaviť na FULL HD 1440 x 1080 15fps, HD 1280 x 720 30fps alebo 640 x 480 30fps. Samozrejmosťou je záznam zvuku. Zvuk je o niečo kvalitnejší, ako pri spomínanom modeli fotopasce Bushnell.

Detekčný systém fotopasce LTL ACORN 6210 MC je vybavený dvoma postrannými PIR snímačni, čo skracuje dobu odozvy hlavného PIR snímača. Reakčná rýchlosť je dôležitá vtedy, ak zviera prechádza okolo fotopasce rýchlo. Pri dlhšom reakčnom čase môže síce zviera fotopascu spustiť, ale nemusí byť zachytené v zábere. Reakčná rýchlosť hlavného snímača nie je síce extrémne vysoká, výrobca udáva 1,2s , ale postranné PIR snímače zachytia pohyb oveľa skôr, ako zviera vojde do dosahu hlavného snímača, čím sa dosahujú pozoruhodné výsledky a aj rýchlo sa pohybujúce zviera neujde zo záberu.

Fotopasca LTL ACORN 6210 MC dokáže za sebou urobiť až 3 fotografie. Potom nasleduje pauza, ktorá je daná rýchlosťou spracovania fotografií a ďalšie fotografie môže pasca robiť až po určitom čase, ktorý sa zvykne nazývať Recovery time. Ten je 6s. Dosah detekčných senzorov je asi 25m. Prisvietenie 940 nm však skracuje dosvit a tak sa občas stáva, že zviera, ktoré spustilo záber nie je vo väčšej vzdialenosti vidieť. To je daň za absolútnu neviditeľnosť v tme. Existujú však aj modely ACORN s 850nm prisvietením, kde je dosvit lepší, toto svetlo však nie je celkom neviditeľné a na pozorovanie vlkov je preto nevhodné. Citlivosť senzorov sa dá nastaviť na tri úrovne. LOW, NORMAL a HIGH.  Nastavenie citlivosti na konkrétnom stanovišti je vždy metódou pokus-omyl a vyžaduje isté skúsenosti. Záleží aj na polohe fotopasce proti slnku. Občas sa mi stalo, že fotopasca sa nedala umiestniť inak, ako otočená smerom na juh. Počas slnečných dní a pri vetre tak občas dochádzalo k falošnému spusteniu záberov. To sa dá eliminovať buď otočením fotopasce, alebo znížením citlivosti snímača.

Kvalita obrazu zodpovedá použitému senzoru. Senzor je 5 megapixelový s 12 megapixelovou extrapoláciou. Kvalita obrazu je porovnateľná s fotopascou Bushnell Trophy Cam HD MAX. Mňa však zaujímala hlavne kvalita videa. Maximálne rozlíšenie videa sa dá nastaviť na FULL HD 1440 x 1080 15 fps, ja však používam HD kvalitu, čo je 1280x720p a 30 fps kôli vyššej obrazovej frekvencii a plynulosti pohybu zvierat. "p" znamená progresívne ukladanie snímkov, t.j. ukladajú sa celé snímky, nie polsnímky (párne a nepárne riadky, ako je to u typu ukladania "i"). Tým sa dosahuje vyššia kvalita videa. Samozrejme, že pri 5Mpix snímači sa nedá očakávať kvalita videa taká, akú majú napríklad zrkadlovky s 20Mpix snímačom, ale napriek tomu som s kvalitou denných aj nočných záberov spokojný a fotopasca splnila moje očakávania. Šum nočných záberov, ktorý vykazovala fotopacsa Bushnell je u fotopasce ACORN potlačený a navyše zábery sú perfektne exponované aj za šera, kedy má fotopasca Bushnell problémy so správnou expozíciou záberu - preexponovanie. Fotopasca LTL ACORN 6210 MC exponuje zábery za šera vynikajúco. Pri úplnej tme je badateľný slabší dosvit 940nm LED diód, ale to je daň za úplnú neviditeľnosť. Pre moje potreby sú dôležitejšie nočné zábery zblízka, ktoré sú viac ako vyhovujúce.

Životnosť batérií je veľmi dôležitým parametrom fotopascí, preto sa ňou budem zaoberať podrobnejšie. Ak má fotopasca vysokú spotrebu, batérie sa rýchlo vybíjajú a potom hlavne u nočných záberov dochádza k šetreniu energie tým, že fotopasca skracuje videozábery, čo nie je žiadúce. Treba tiež častejšie vymieňať batérie, čo ide do peňazí a vytvára odpad. Pri kúpe fotopasce som si preto na tento parameter dával zvlášť pozor. Fotopasca LTL ACORN 6210 MC zatiaľ v teréne nesklamala, jej výdrž som však ešte naplno neotestoval, nakoľko je v prevádzke iba 2 mesiace v lete. Zatiaľ indikátor batérií stále ukazuje FULL, to znamená, že je predpoklad na naplnenie toho, čo udáva výrobca (4-6 mesiacov). Poslúchol som radu výrobcu a použil som lítiové tužkové batérie (12ks) s typovým označením ENERGIZER Ultimate Lithium, ktoré sú síce drahšie, ako klasické alklaické batérie, ale majú viacnásobne vyššiu kapacitu. Vyzerá to tak, že tieto batérie vydržia celý rok, hoci záleží aj od počtu záberov a frekvencie využívania IR prisvietenia. Intenzita IR prisvietenia sa dá u tejto fotopasce nastaviť na dve úrovne, doporučujem nastaviť maximálnu hodnotu kôli dosahu osvetlenia nočných záberov.

Ďalšie technické parametre fotopasce LTL ACORN 6210 MC si môžete pozrieť na stránke dodávateľa, od ktorého som fotopascu zakúpil. Nájdete ich na stránke www.jagershop.sk

Záverečné hodnotenie fotopasce LTL ACORN 6210 MC. Táto fotopasca je v súčasnosti pravdepodobne najlepšou fotopascou na  našom trhu vo svojej cenovej kategórii. Odolnosť voči nepriaznivým klimatickým podmienkam a dažďu je už dnes samozrejmosťou. Kvalita fotografií a denného videa výborná, nočné video je excelentné hlavne za súmraku a brieždenia, kedy je zver veľmi často aktívna. Iné fotopasce tu mávajú problém s preexponovaním záberov. Množstvo užitočných funkcií, farebný LCD displej s možnosťou prehliadania videa priamo v teréne. Bočné PIR snímače skracujú dobu odozvy hlavného snímača. Cenová hladina je o niečo nižšia, ako u konkurencie. Celkové hodnotenie: 1 Doporučujem tento výrobok.

Pomocou tejto fotopasce sa mi podarilo za 2 mesiace zachytiť množstvo videí vlka obyčajného (Canis lupus) na zhromaždisku vlčej rodiny. Je to samozrejme zásluha správneho umiestnenia fotopasce, ale práve vďaka tejto fotopasci som s kvalitou záberov veľmi spokojný a tieto zábery budú použité v pripravovanom filme Miznúca divočina, ktorý bude mať premiéru v roku 2014. Zívajúci vlk:

Vôbec prvé zábery, ktoré som touto fotopascou získal boli nočné zábery jazveca pri brlohu, môžete si ich pozrieť tu:

Emil Grobauer